fejléc filmzenenet1.jpg

A FILMZENE.NET PORTÁL BLOGJA.

BŐVEBB TARTALOMÉRT KERESD HONLAPUNKAT:

WWW.FILMZENE.NET

Csatlakozz hozzánk!

Utolsó kommentek

Bejegyzések

Friss topikok

Jeff Rona: Phantom

2013.06.18. 13:40 - filmzene.net

Címkék: jeff rona

Zenei értékelés: 10/7


c_rona_phantom.jpgA kilencvenes évek során két olyan tengeralattjárós alkotás is készült, amely mind a film, mind pedig a hozzá tartozó aláfestés tekintetében maradandónak nevezhető. A "Vadászat a Vörös Októberre - The Hunt for Red October", valamint "Az utolsó esély - Crimson Tide" sikerét követően azonban eltűntek a vászonról az ilyen jellegű produkciók – bár ezt követően horrorthrillernek és vígjátéknak egyaránt otthont adtak ezek a lopakodó harci eszközök – s csak az elmúlt egy év során kezdtek Hollywoodban ismét komolyabban foglalkozni azzal a témával, hogy miként lehetne izgalmas projektet alapozni rájuk. Először az ABC próbálkozott meg ezzel a "Last Resort: Belső ellenség"-ben, mely azonban vegyes fogadtatásban részesült, s tizenhárom rész után nem folytatták tovább. 2013 márciusának elején pedig Todd Robinson tett kísérletet arra, hogy lebilincselje közönségét a vízfelszín alatti hadviselés világával, ám sajnos ő is kudarcot vallott: a mintegy tizennyolcmillió dolláros költségvetésű film az első héten alig termelt vissza többet egymilliót érő zöldhasúnál – itthon pedig már be sem mutatták, és még egy esetleges DVD vagy Blu-Ray kiadványról sincs hír.

phantom.jpg

A "Phantom" című akcióthriller forgatókönyvét a rendezőként is közreműködő Robinson készítette, aki egy 1968-ban megtörtént katasztrófát vett alapul, melyet ráadásul több évtizednyi hallgatást és tagadást követően ismert csak el hivatalosan az Egyesült Államok kormánya – a megtörtént esemény és az ezzel kapcsolatos titkolózás pedig két olyan húzó érv, melyre könnyen ráharapnak az Álomgyárban. A kutatómunkákból származó tényeken alapulva, Robinson egy némiképp kozmetikázott történetet tett le az asztalra, melyben Demi kapitány (Ed Harris) legénységével együtt az amerikaiak csendes-óceáni hadgyakorlatát követi figyelemmel torpedókkal megtűzdelt tengeralattjárójáról, ám egy alkalommal nem jelentkeznek be központjuknál, így Oroszország - félve attól, hogy egységük támadás áldozatává vált - egy egész flottát küld a nyakára. Mindeközben egy titkos terv képe körvonalazódik a kapitány előtt, akinek ezzel párhuzamosan a világ sorsa is a kezébe kerül. A hidegháború idején játszódó "Phantom" főbb szerepeire Harris mellett olyan ismert színészeket sikerült megnyerniük az alkotóknak, mint David Duchovny, William Fichtner, Lance Henriksen és Sean Patrick Flanery.

A zenei kíséretről Jeff Rona gondoskodott, akivel a direktor az 1996-os "Szélvihar - White Squall" című alkotás kapcsán találkozott először - az itthon egyébként "Tomboló szél"-ként is ismert Ridley Scott-moziból Robinson anno forgatókönyvíróként vette ki a részét. Annak ellenére, hogy a "Szélvihar" aláfestése nagyon tetszett Robinsonnak, s az elmúlt mintegy tizenöt év során számos alkalommal is összefutott Ronával, most tekintett rá először úgy, mint a legalkalmasabb komponistára aktuális projektjéhez. Azt szerette volna, ha a szerző a Scott-filmhez hasonló színvonalon ragadná meg a történetet - természetesen a lehetséges kereteken belül, hiszen ezúttal nem a nyílt víz és egy sziget, hanem a zárt élettér, valamint a sötét és fenyegető mélység volt terítéken -, a végeredmény pedig az élő zenén kívül különféle textúrákban is bővelkedjen.

Rona sem Basil Poledouris nyomdokát nem követte, aki a „Vadászat a Vörös Októberré”-hez markáns, kórussal támogatott orosz-témát álmodott meg, sem pedig Hans Zimmerét, aki „Az utolsó esély” számára egy rendkívül fülbemászó, heroikus vezérmotívumot készített. Minthogy komponistánk elsősorban a kényes helyzetből eredő feszültséget, illetve a Demi kapitány fejében, valamint lelkében lejátszódó folyamatot kívánta érzékeltetni, a „Phantom”-hoz egy meglehetősen visszafogott és helyenként igencsak melankolikus (mely utóbbira egyaránt jó példák a „We All Go the Same Way On A Boat”, a „Like A Thousand Snowflakes” s a „Give Her A Message” című tételek) muzsika kötődik. Trombita mindössze egyetlen alkalommal, a „My Father”-ben hallatja magát, ahol csupán néhány másodpercnyi szomorkás szólam erejéig van jelen, ezen kívül azonban egyetlen rezes részlet sem csendül fel. A score leginkább hangmintákra épül, amit elektromos gitár, zongora, illetőleg a Calder Quartet játéka egészít ki, kuriózumának pedig az számít, hogy az ütőshangok egy része a forgatáshoz használt tengeralattjárón található megannyi alkatrész kopogtatásaiból tevődik össze. Ezen ötlet – melyhez hasonlót Robert Duncan is eszközölt a "Last Resort: Belső ellenség" esetében – akkor született, amikor a direktor Ronát egy forgatási napra invitálta, ahol a zenész hamar felfigyelt az ütögetés hatására nem szokványos hangokat kiadó szelepekre, csövekre és hidraulikus egységekre.

A muzsika végleteit az albumot indító „The Early Dawn”-ban, valamint a „This Is Not A Drill”-ben figyelhetjük meg: míg az első cím halkabb, lassabb folyású muzsikát rejt, addig a másodikban némi pörgés üti fel a fejét ütőshangok fokozódásával, melyek helyenként mély csellószólamokkal, illetőleg cimbalommal kombinálódnak – utóbbit alkalmazta egyedül Rona annak érdekében, hogy utaljon az eltűntnek hitt tengeralattjáró hovatartozására. Ezen instrumentum helyenként lassabb játékkal is megjelenik, amit elnyújtott vonósok követnek, a legtöbb érzelmet azonban annak ellenére is a zongora képes közvetíteni, hogy jobbára két-három hangjegy kerül rajta leütésre (ilyen figyelhető meg például a „Can We Be Redeemed for the Things We've Done?”-ban is). A feszültség, a taktikázás, valamint a mélységben uralkodó csend olyan trackekből tükröződik legkiválóbban, mint a „Twenty Ton Screws”, a „Sending A Signal”, a „Go Below”, a „This Is Your Captain”, az „Arming the Warhead”, illetőleg az egyes pillanatában engem a „Tisztítótűz – The Glimmer Man” Trevor Rabin jegyezte aláfestésére emlékeztető „These Goverment Drugs Are Shit”.

Jeff Rona dallamaiban, az alkotástól elkülönülve, a Milan Records gondozásában megjelent album révén mélyülhetünk el, mely kiadvány egyetlen hibája a játékidő, a valamivel több mint egy óra ugyanis eléggé hosszú, ha egy ilyen, túlnyomórészt azonos hangszínen és palettán mozgó muzsikáról van szó. Bár a film témájából és helyszínéből eredően ezen megközelítés helyénvaló, jellegzetesebbnek ható korongot akkor kaphatnánk, ha cirka húsz perccel megkurtítanánk a lemezt. A végére bekövetkező álmosságérzet ellenére azonban kitartok a fenti értékelésem mellett, lévén ezúttal is ugyanarra a következtetésre jutottam, amire James Newton Howard „A tolmács”-hoz íródott vagy Jerry Goldsmith „Az utolsó erőd”-höz készült aláfestése esetében: időnként jólesik meghallgatni, mindemellett pedig a neten való böngészés közben hibátlan háttérzene. 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmzenenet.blog.hu/api/trackback/id/tr825367218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása