fejléc filmzenenet1.jpg

A FILMZENE.NET PORTÁL BLOGJA.

BŐVEBB TARTALOMÉRT KERESD HONLAPUNKAT:

WWW.FILMZENE.NET

Csatlakozz hozzánk!

Utolsó kommentek

Bejegyzések

Friss topikok

John Williams - Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

2013.05.30. 09:42 - filmzene.net

Címkék: star wars filmzene john williams

Zenei értékelés: 10/10

SW3.jpgAz 1999-ben útjára indított új "Star Wars"-trilógia utolsó része, a 2005-ös "A sith-ek bosszúja" kiküszöbölte a megelőző két epizód kisebb-nagyobb hibáit, így minőségét tekintve a klasszikus trilógiával felérő lezárása lett az űroperának, s ezzel George Lucas is méltóképpen búcsúzott el a messzi, messzi galaxisától. A film címével kapcsolatban rengeteg találgatás látott napvilágot annak idején, "A Birodalom születésé"-től kezdve "A Birodalom felemelkedésé"-ig több variáció is felmerült, végül Lucas egy ügyes húzással "A sith-ek bosszúja" címet találta ki, s ezzel "A jedi visszatér" eredeti, ám nem alkalmazott címére, "A jedi bosszújá"-ra utalt vissza. A színészgárda gerincét újfent Hayden Christensen (Anakin), Ewan McGregor (Obi-Wan) és Natalie Portman (Padmé) alkották, ám hozzájuk most már nagyobb jelentőséggel csatlakozott Ian McDiarmid, akire Palpatine szerepében hárult kiemelt figyelem. Mellékszereplőként természetesen feltűnt még Samuel L. Jackson, Jimmy Smits és Christopher Lee is, de sok vizet (ilyen-olyan okok miatt) egyikük sem zavar a filmben.

Lucas a forgatókönyv megírásába még "A klónok támadása" forgatásának megkezdése előtt belekezdett. Az első koncepciója - például a kezdést illetően - nagyon más volt, mint amit végül a filmben láthatunk. Az eredeti forgatókönyv megváltoztatására azért volt szükség, mert Anakin átállása a sötét oldalra a harmadik rész kulcsa, ez pedig az első változatokban csak kevéssé került egyértelműen kibontásra. Emiatt lett lecserélve a film elejére tervezett nagy, sokszereplős csata, és lépett a helyére az Anakinra és Obi-Wanra koncentráló űrhajós küzdelem, de a lázadók köré épített szál bővebb bemutatása is ezen koncepciónak esett áldozatul. Anakin középpontba helyezése szükséges volt ugyan, de így több korábban betervezett elemet el kellett hagyni, köztük olyat is, amelynek a második részben már elő is készítették a terepet. Ez az egyszerű nézőnek nem volt különösebben probléma, azonban a "Star Wars"-fanok bizonyos történetszálak mellőzése miatt megorroltak Lucasra, aki végül különböző kapcsolódó regényekben volt kénytelen megadni a válaszokat. Szintén Anakin jellemének pontosítása tette szükségessé, hogy szinte a forgatás utolsó pillanatában módosítsa Lucas, hogy miért is áll át az ifjú jedi a sötét oldalra. Korábban a fő motivációja az volt, hogy a Köztársaságot akarta megvédeni a vélt jedi-hatalomátvételtől, az átgondolt koncepcióban viszont már Padmé halálát akarta kivédeni a sithek tudásával, ésbelátható, hogy ez az árnyalás szükséges volt, ám a két verzió keveredése kissé furán hat a történetben.

A fonalat három évvel "A klónok támadása" cselekménye után veszi fel a mozi. A Köztársaság és a Dooku gróf vezette szeparatisták között a polgárháború még mindig tart. Darth Sidious jobbkeze, azaz Dooku és rettegett tábornoka, Grievous számos helyen ütnek rajta a Köztársaság csapatain, ezek egyike során pedig elrabolják Palpatine-t, ám Obi-Wan és Anakin rajtaütnek a lázadók hajóján, és kiszabadítják a főkancellárt. Anakint kínzó álmok kezdik gyötörni, melyekben felesége közelgő halálát vizionálja, ráadásul egyre gyanakvóbbá kezd válni a Jedi Tanácsot illetően, főleg miután nem kapja meg a szerinte neki járó mester címet. Palpatine közben egyre nagyobb mértékben vonja befolyása alá a várandós Padmé elvesztése miatt aggódó Anakint, aki viszont lassan rájön, hogy a rettegett Darth Sidious nem más, mint maga Palpatine, ám a főkancellár ekkorra már teljesen behálózza őt, és a sötét oldal titkainak felfedése után azt kéri, csatlakozzon hozzá…
A korában világrekordnak számító számítógépeseffekt-mennyiséggel ellátott mozi kritikailag és anyagilag is kiköszörülte a második felvonással a sagán esett csorbát, hiszen jövedelmezőségi adatait nézve nem esett meg ismét az a szégyen, hogy az éves bevételt tekintve más alkotás megelőzte volna, s néhány boxoffice-mutatót tekintve még rekordokat is döntött.

sw2.jpg

"Star Wars"-filmről lévén szó, természetesen a zeneszerzői poszt egyértelműen John Williamsé volt, aki a korábbi részekhez hasonlóan ezt a művét is a London Symphony Orchestra és a London Voices közreműködésével vette fel. A komponista pályafutása során talán soha nem volt olyan leterhelt, mint a 2005-ös évben, mivel ekkor négy film zenéjén is kellett dolgoznia: "A sith-ek bosszúja" mellett a "Világok harca", az "Egy gésa emlékiratai" és a "München" score-jának megalkotását is elvállalta, s ez 73 évesen nem kis teher volt számára – pláne, hogy a 2004-es év sem a pihenésről szólt az esetében. S hogy e terhelés ellenére az egyik legjobb "Star Wars"-zenét alkotta meg, az azt gondolom, mindent elmond a szerző kiemelkedő kvalitásáról. 

"A klónok támadása" muzsikájában már érezhető volt Williams koncepcióváltása, vagyis a nagyon konkrét tematizálás visszafogása, s bár születtek új motívumok oda is, de ezek közül csak a szerelmi téma volt igazán maradandó, a klasszikus trilógia témadömpingje így ott megszűnt. "A sith-ek bosszúja" azonban ebből a szempontból megint egy új szerkezeti elképzelés volt tőle, ugyanis meg akarta teremteni a régi és az új sorozat közti kapcsolatot. Emiatt az első két mozi témáit különböző formában felelevenítette, és ezek mellé immáron hangsúlyosabban behozta a régi epizódok jól ismert dallamvilágát és katonásabb stílusát, ráadásul négy új motívummal is szolgált. És hogy ez mennyire nem volt könnyű, arra egy interjúban így világított rá: "A tematikus zene számomra mindig nagyon nehéz. Hiába ír az ember egy egyszerű dallamot, azt rengeteg variációban el kell még készíteni, attól függően, hogy mit akar elmondani a történet. Aztán ezeket hozzá kell igazítani az adott jelenet muzsikájához, hogy az összhatás is meglegyen, illetve hogy a nézőt is tudjam ezáltal vezetni, sokszor tulajdonképpen tudat alatt. Szóval elég nehéz megtalálni a tematikus zenében a helyes utat".

Az, hogy a score a két széria közti híd szerepét kívánta betölteni, kifejezetten a mester egyik legjobb döntése volt, mivel össze tudta foglalni a "Star Wars"-univerzum zenei világát, de nem önismétlő módon, hanem kreatívan hozzáállva. A jól ismert dallamok ugyanis új életre kelnek, átalakulnak, XXI. századi hangzást kapnak "A sith-ek bosszújá"-ban. Williams ennek az egyik legszebb zenei megnyilvánulását Anakin átállása köré szőtte. Anakin témája ugyan fel-felhangzik, például a szívfacsaró, kórusos "Anakin's Betrayal" bizonyos részeiben, de már inkább Darth Vader dallama, vagyis a "The Imperial March" dominál, ráadásul igen érdekes verziókban. Az Erő témája is gyakori szereplője a score-nak, a klasszikus trilógia motívumai közül pedig feltűnik még Leila és Luke dallama is ("A New Hope and End Credits"). Az új részek zeneileg legdominánsabb darabja a "Duel of the Fates" tétel volt az első részből, ennek témája természetesen itt is megjelenik, de szerényebben, mivel egy hasonló nagy megoldásnak adja át a helyét, ez pedig a "Battle of the Heroes", illetve ennek vezérdallama. A sötétség és a fény csap össze benne, a halál és az élet zenei harca ez, két korábban barát, immáron ellenség csatájának tökéletes zenei lefestője eme nagyszabású kórusos tétel.

A nyitó track egy nagy összefoglalója több témának is, az Erő és a "Duel of the Fates" dallama mellett a harmadik rész főgonosza, Grievous tábornok motívuma is felcsendül - ezzel kapcsolatban egyébként könnyen asszociálhatunk Harry Potter egyik dallamára. A szinte már játékos, ütősökkel gazdagított téma leginkább a "General Grievous"-ben dominál, de olyan mozgalmasabb trackekben is feltűnik, mint a "Grievous and the Droids". A szerelmi zenei motívum, vagyis az "Across the Stars" dallama több helyen is felbukkan, talán a legjobban az "Anakin's Dream"-ben, ahol egy csodás hegedűs körítéssel hallható, de már itt is érezhető sötét lepel borul az egyébként megható témára. Az album egyik legkülönlegesebb része a "Palpatine's Teachings" elején hangzik el. A track mély hangú, tibeti énekre emlékeztető nyitánya a film alatt is elképesztően hatásos (s nem mellesleg utal a Császár témájára is), és jól jelzi a szenátor hatalmának növekedését, továbbá az Anakin feletti befolyásának erősödését. Ezt Williams zeneileg is szenzációsan oldotta meg, ugyanis itt hangzik fel először a Darth Vader-téma, ami nem sokkal később a jediket jelképező Erő-motívumba vált át, jelezvén ezzel az Anakinban dúló harcot, ám végül zeneileg is Vader nagyúr győz. Az új megoldások sorát gyarapítják még a "Padme's Ruminations" különleges hangulati elemei, a siránkozós, keleties női hangok, illetve az elektronikus megoldások. Külön megemlítésre érdemes tétel még a "Battle of the Heroes" témáját tartalmazó nagyszerű "Anakin vs. Obi-Wan", a könnyfakasztó részeket szédületes kórusmegoldásokkal és kirobbanó akcióelemekkel kombináló "Anakin's Dark Deeds", illetve a "Star Wars"-muzsikák talán két legszomorúbb trackje, az Anakint végleg elbúcsúztató "The Immolation Scene", illetve a Qui-Gon temetési zenéjét nem véletlenül felelevenítő "The Birth of the Twins and Padme's Destiny".

Az album, hasonlóan a korábbi szimpla lemezekhez, jelen esetben is szerkesztetten, szvitjelleggel tartalmazza Williams kompozícióit. Közel 130 percnyi zenét vettek fel a harmadik részhez, ám ebből csupán egy hetvenperces album jelent meg, s így, hasonlóan "A klónok támadásá"-éhoz, ennek a résznek a score-ját sem ismerhettük meg teljes egészében. Emiatt aztán több, a film alatt jól hangzó score-részről kell lemondanunk. Valamelyest kárpótol egy DVD minket, melyet bónuszként csatoltak az albumhoz, ezen pedig a hat rész zenéiből hallhatunk és láthatunk tételeket, klipeket 5.1-es keverésben.

Hangulat tekintetében az egyik, ha nem a legsötétebb "Star Wars"-mozi lett "A sith-ek bosszúja", és ez az aláfestésben is lecsapódott. Nincs Jar-Jar, nincsenek aranyos ewokok, nincs diadalittas parádé, sőt szinte semmi pozitív fejlemény sincs a történetben, így a score ennek megfelelően hűvös, sötét és reményvesztett. Ráadásul emellett az egyik legmozgalmasabb mozi is a sagán belül, Williams például az első megtekintés után, elmondása szerint kétségbeesett, hiszen azt látta, hogy harc után harc jön, csatát csata követ, rengeteg a jelenet, ezt pedig nagyon nehéz lesz zeneileg úgy lekövetni, ahogy azt egy "Star Wars"-score-tól elvárják a nézők. A végeredmény tekintetében azonban elmondható, hogy a maestro félelme nem volt jogos, hiszen a saga egyik legtökéletesebb muzsikáját alkotta meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmzenenet.blog.hu/api/trackback/id/tr185333401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Régi Péter 2013.05.30. 15:09:29

Anakin átállása a sötét oldalra a világ leggyengébb, leglaposabb, leginfantilisabb módján lett bemutatva. Igazándiból nincs is motiváció. "Padmé halálát akarta kivédeni a sithek tudásával." Ez hol hangzik el, hol van kibontva? Sehol. Adott egy akaratos kamaszgyerek, aki mindig ellenkezik, és rosszat álmodik Padméról. Összefüggéstelen akciójelenetek szünetében meg elhangzik Palpatinetól, hogy állj át a sötét oldalra Anakin! Mire Anakin átáll. Ez lenne a várva várt dráma? Röhej. Úgyhogy maradjunk annyiban, hogy az új trilógia mindhárom része egységesen ún. alsó középkategóriás blockbuster színvonalú.

Régi Péter 2013.05.30. 15:11:05

Ja igen Williams zenéje egyébként jó! Öröm az ürömben.

Terézágyú 2013.05.30. 15:29:07

@Régi Péter:
"Ez hol hangzik el"

öööö... nem tisztem védeni a filmet, nem is akarom, de azért ez elhangzik benne, hogy a sötét jediknak olyan tudásuk van, amellyel a halál is legyőzhető... tehát ezzel megmentheti a szerelmét - ha átáll.

Régi Péter 2013.05.30. 15:36:12

@Terézágyú: Egy jelentéktelen félmondat lehet, amiből ki lehet következtetni, hogy ezzel megmenthető Padme. De nincs kibontva dramaturgiailag, holott éppen ez lenne az egész SW alap konfliktusa!
Pl. a Birodalom visszavág-ban kellően meg van alapozva a miért álljon át Luke a sötét oldalra (én vagyok az apád stb.), egyáltalán mi a sötét oldal, előnyök hátrányok, ki van fejtve Yoda és Vader részéről stb. Így ott a történések megfelelően hangsúlyosak (drámai konfliktus, ami ugye minden epikus műnek a lényege). Itt meg egy lényegtelen félmondat, nagyon kiábrándító.

Virt02 2013.05.30. 15:41:22

@Régi Péter:
"Egy jelentéktelen félmondat lehet, amiből ki lehet következtetni, hogy ezzel megmenthető Padme. De nincs kibontva dramaturgiailag"

Nézd, asszem egyszer láttam a filmet, de erre határozottan emlékszem :)
Hogy fél mondat volt-e vagy egész... esetleg másfél, azt nem tudom :) Eszerint te abszolút nem emlékszel rá :)
Talán újra kéne nézned :)

Azt sem tudom, hogy "ki volt-e bontva dramaturgiailag"... :)
Esetleg az is lehetséges, hogy az egész filmben erről beszéljenek - mégsincs kibontva darmaturgiailag :)

Dr. Fred Edison 2013.05.30. 15:57:56

@Régi Péter: Javaslom nézd meg újra a filmet, mert bőven van szó róla. A Sith-ek rájöttek arra hogyan lehet visszahozni embereket a halálból, és mivel ezzel meg tudná menteni Padmét, emiatt is dönt úgy Anakin hogy a sötét utat választja(és emiatt van szükség arra hogy meghaljon a végén a szülés miatt, ami persze totál ellentmondásban áll azzal, hogy a Jedi visszatérben azt mondja Leia Luke-nak, hogy emlékszik az anyjukra....).
Ettől függetlenül igazad van abban hogy a motiváció messze van a meggyőzőtől, lehet hogy a rendezés, lehet hogy a forgatókönyv, lehet hogy a színészek hibája(vagy akár az összesé együtt), de szerintem is messze van a 3. rész színvonala is az eredeti trilógiájétól. A Baljós Árnyaknál persze jobb, de az nem nagy teljesítmény. Ha erről a szintről indulnak az új részek, és annyit javulnak részenként mint amennyit ezek javultak, akkor talán összejött volna egy elfogadható 3. epizód, de így ez is csak relatíve lett rendben.
A legbénább rész egyébként az utolsó párbaj, annak is a vége, ahogy hidegvérrel sorsára hagyja a szenvedő (ex)barátját Obi. Na az totál hiteltelen.

Martian (törölt) 2013.05.30. 16:36:46

@Dr. Fred Edison: "hidegvérrel sorsára hagyja a szenvedő (ex)barátját Obi. Na az totál hiteltelen."

Az lett volna a feladata, hogy megölje, de mivel láthatóan nyomorék lett belőle, már nem volt szíve hozzá. Mi lehetne más, ami úgymond hitelesebb?

Dr. Fred Edison 2013.05.30. 17:00:21

@Martian: Mondjuk az hogy nem hagyunk sorsára egy szétégett haldokló embert, főként ha az valaha a barátunk volt. Ha már nem segített rajta legalább valami fájdalomcsillapítóval, akkor megadhatta volna a kegyelemdöfést. Ez így totál embertelen volt, egy Jedi lovagtól pedig végképp megmagyarázhatatlan.

Is 2013.05.30. 17:04:08

Lehet, hogy én vagyok érzelmileg és kritikailag alulfejlett, de nekem - figyelembe véve a film időkorlátját - teljesen érthető volt Anakin átállása Padmé féltése miatt. Nyilván átélhetőbb lett volna, ha dupla olyan hosszú a film, és azért a tanoncok lemészárolását kicsit túl gyorsnak és soknak éreztem, hiszen még csak alig állt át, de az alapérzelmeit és annak megjelenítését el tudom fogadni.

Williams pedig nagyon jó. Ezt úgysem kell túlragozni :)

Martian (törölt) 2013.05.30. 17:19:00

@Dr. Fred Edison: a kegyelemdöfés valamennyire jogos lett volna... viszont Kenobi úgy oldotta fel a belső vívódását ezügyben, hogy "majd az Erő eldönti, mi legyen".
Van benne némi ráció, mert Anakinra mindig is úgy tekintettek, hogy "egyensúlyt hoz az Erőbe"... amiben az együgyű Jedi-gyülekezet - beleértve a kijelentésen néha hümmögő Yodát is - képtelen volt azt a nyilvánvaló értelmezést észrevenni, hogy az "egyensúly" jelentheti a Sith-ekkel szembeni túlsúly megszűnését is... vagy akár majd a jövőben a Sith túlhatalmának bukását is. Így Kenobi Jedi-intuíciójában megjelenhetett az a kép is, hogy az esetlegesen megmentett "emberi roncs" majdan Palpatine bukásának záloga lesz.
Persze ez jórészt csak utólagos belemagyarázás... :)

Zed is not dead yet 2013.05.30. 17:44:05

Vannak akiknek a "szövegértés" helyett mondjuk a "reggel is jól néz ki" tulajdonság van kitalentolva. :p :D

Az ilyennel ne vitatkozz, de ha akarsz alhatsz vele egy ágyban. Egyszer. :D

eßemfaßom meg áll 2013.05.30. 17:55:49

@Régi Péter: "Egy jelentéktelen félmondat lehet, amiből ki lehet következtetni,"

Szerintem egyszer azért nézd meg a filmet úgy is, hogy közben nem fészbukozol popcornvajas ujjakkal.

Siri Keeton · http://thedarkenlightenment.blog.hu/ 2013.05.30. 18:26:52

@eßemfaßom meg áll: Igaza van, hogy teljesen szarul van megcsinálva ez a motiváció. OK, hogy eldönti, hogy átáll, de öt perc múlva már gyerekeket mészárol... ez pszichológiailag teljesen hiteltelen. El lehet jutni a gyerekek mészárlásáig (lásd kommunizmus, nácizmus), de nem öt perc alatt.

Martian (törölt) 2013.05.30. 18:44:17

@Siri Keeton: Anakinra annyi lelki teher, bizonytalanság nehezedett, hogy már jó ideje be volt kattanva, csak próbált viselkedni, megfelelni a környezet ellentétes elvárásainak.
Ismerjük a családi ámokfutás utáni szomszédinterjúkat: "...Józsi mindig rendes, udvarias volt, nem gondoltuk volna róla, hogy kiirtja a családját".

2013.05.30. 18:45:59

@Siri Keeton: Tökéletesen igazad van. Egyik percben még Palpatine-t megy letartóztatni, a másikban meg gyerekeket gyilkol. Sajnos az egész előzménytrilógia hemzseg az ilyenektől, Padme és Anakin szerelme olyan béna, hogy kezdő rendezőknek tanítani kellene elrettentő példaként. Semmi vonzódás nem észlelhető a két karakter közt, amit rá lehetne fogni a színészekre is, de szerintem a történetvezetésben rejlenek az igazi okok. Mennyivel jobb volt Han és Leia veszekedős évődése, hány ilyen párt ismerhetünk a való életben is.

larry 2013.05.30. 19:24:35

Én is minden átmenet nélkül átállnék azok után, hogy ráeszmélek milyen kínos, hogy a kiszemelt csajomnak arról magyarázok, hogy mindig belemegy a homok a seggembe, és kidörzsöli. Ez a trilógia kulcsjelenete.

eßemfaßom meg áll 2013.05.30. 20:01:50

@Siri Keeton: persze, nem is azt írtam, hogy jajdeistenkirályság a meg"sőtétülése" anakinnak, mert szar volt a sztori, de aki le írja ezt:"Ez hol hangzik el, hol van kibontva?" az másik filmet nézett.

Régi Péter 2013.05.31. 08:34:22

@eßemfaßom meg áll: Tehát az átlag nézőben egyszeri megnézés után nem maradt meg a konfliktus lényege, mozgatórugója, csak úgy, hogy más forrásból nagyjából ismeri mit akartak belőle kihozni (nem volt kibontva megfelelően). Akkor tehát hatalmas bajok vannak a forgatókönyvvel, dramaturgiával. Magával a drámai konfliktussal, ami ugye minden sztori lényege.

Martian (törölt) 2013.05.31. 09:59:10

@Régi Péter: A néző által ismert előzmények és fejlemények után már nem szükséges szájbarágósan kifejteni, hogy Anakim "gyenge láncszem" (képességeihez képest fiatal és instabil, pl. nem tudja feldolgozni a veszteségtől való félelmet), akit a Jedi Tanács és Palpatine (főleg ő) manipulál.
Palpatine sikere még így is kétséges - amikor leleplezi önmagát, látszik rajta az idegesség, tudja hogy ha Anakim ezen a ponton kattan be, akkor mindennek vége.
És az se véletlen, hogy az "átfordulás" után rögtön mészárolni küldi, hadd vezesse le az eddig elfojtott feszültségét, mielőtt gondolkodni kezdene...

De biztosan lehetett volna jobb forgatókönyvet írni:

www.youtube.com/watch?v=bFQv_AJLAeQ

:)

Dr. Fred Edison 2013.05.31. 10:48:10

@Martian: Szerintem nem az a fő gond hogy egy érzelmileg instabil ember miért úgy reagál az eseményekre ahogy Anakin reagált (bár nekem az sem túl hiteles), hanem hogy mitől lett egyáltalán ennyire instabil. A Baljós Árnyakban semmi, vagy szinte semmi nyoma nem látszott ennek, utána pedig rendes Jedi tréninget kapott(aminek épp az az egyik lényege, hogy kezelje az ilyen helyzeteket), érdemi konfliktusa senkivel nem volt, cserébe viszont Obival jó haverok lettek. Igazából semmi nem indokolta hogy így meghülyüljön, hacsak nem volt eleve valami defektusa ami később jött elő, de ha meg így volt azt ki kellett volna rendesen fejteni(és miért nem látta előre a tanács?). Így csak egy bekövetkező szituációkra teljesen érthetetlenül/hiteltelenül reagáló embert látunk, közepesen béna színészi játékkal.
Messze nem ez az egyetlen problémám az új trilógiával, de sokat javított volna rajta ha legalább ezt a motivációs vonalat rendesen megírják.

Martian (törölt) 2013.05.31. 11:09:17

@Dr. Fred Edison: a Baljós Árnyakban Yoda mester egyenesen alkalmatlannak minősítette a félelmei miatt és csak Qui-Gon makacssága tette lehetővé, hogy növendék lehessen... és képzése rögtön a tapasztalatlanabb Kenobi kezébe került.
Már ennek is van némi baljós szinezete...
Később anyjának halálán teljesen bekattan... a szeretethiányt Padme ugyan pótolja, de ott lapul benne a félelem, hogy őt is elveszítheti.
De az is biztos, hogy a jedik lélekgyógyászati színvonala egy kezdő pszichoterapeuta szintjét sem éri el...

Régi Péter 2013.05.31. 11:15:02

@Martian: Szerintem téged a Lucas fizet... Magadtól hogy lehetnél ennyire lelkes?!

Martian (törölt) 2013.05.31. 11:33:58

@Régi Péter: munkám része a pszichológia, de sajnos nem a Starwars jogtulajdonosok fizetnek. :)

Azt nehezen tudom eldönteni, hogy Jar-Jar vagy a Jedi Tanács bénázásai a nagyobb gáz az utóbbi három epizódban... viszont Anakim problémái nagyon is észrevehetőek, Palpatine pedig rafinált manipulátor.
(Mondjuk ha Padme Anakim távollétében félrelépett volna, Palpatine lelepleződésénél korábban tört volna ki a botrány, mert Anakim biztosan lekaszabolta volna a csábítót :)
Ugyanakkor George Lucas egy geek, aki valamelyest tart a nőktől és ezért nem akarta a szerelmi szálakat túlbonyolítani. :) )

Dr. Fred Edison 2013.05.31. 11:49:32

@Martian: Yodának csak annyi kifogása van hogy túl öreg(megjegyzem messze nem annyira mint Luke, oszt ő mégsem lett pszichopata gyilkos), és bizonytalan hogy ő lenne a "Megváltó", de arról sehol sincs szó, hogy alkalmatlannak tartaná. Ha így lenne tuti nem győzte volna meg senki arról hogy mégis Jedit kell belőle faragni, vagy ha igen akkor sokkal jobban oda figyelt volna rá.
Az anyja halálát mint okot még talán el is fogadnám(bár nem igazán értem emiatt miért kellene a Jedik ellen fordulnia, még közvetett közük sem volt hozzá), de egyszerűen nincs rendesen kidolgozva hogy jut el A-ból B-be, márpedig egy jó filmnek pont ez volna az egyik lényege.

Martian (törölt) 2013.05.31. 23:32:16

@Dr. Fred Edison: a Jedi Tanácsban elhangzott, hogy "sok benne a félelem", meg "ködös a fiú jövője"... érezték, hogy problémás a srác.
Azt nem vitatom, hogy talán jobban ki lehetett volna dolgozni az átváltozását... de hát itt nem Kubrick rendezett filmet Stephen King regényéből.
:)
süti beállítások módosítása