fejléc filmzenenet1.jpg

A FILMZENE.NET PORTÁL BLOGJA.

BŐVEBB TARTALOMÉRT KERESD HONLAPUNKAT:

WWW.FILMZENE.NET

Csatlakozz hozzánk!

Utolsó kommentek

Bejegyzések

Friss topikok

Hans Zimmer, Lorne Balfe, Lisa Gerrard - The Bible

2013.05.27. 08:00 - filmzene.net

Címkék: filmzene hans zimmer lisa gerrard lorne balfe

Zenei értékelés: 10/7

c_zimmer_balfe_bible.jpgNoha tulajdonképpen már nem nagyon találunk olyan történetet a Bibliában, melyet ne filmesítettek volna meg legalább egyszer, ennek ellenére a History Channel is elkészítette a saját, tízrészes verzióját, aminek a nagyképű „The Bible” címet adta. Talán nem túl erős ez a jelző, hiszen a világ legolvasottabb könyvét egészében lehetetlen megfilmesíteni néhány órában, és ez vélhetőleg e miniszériával sem sikerülhetett, a maga 561 perce ellenére sem. A három nem túl ismert, tévéfilmek és -sorozatok terén mozgolódó rendező, valamint öt író jegyezte epizódokat (melyek a kezdetek kezdetétől Jézus keresztre feszítéséig szaladnak át az eseményeken) 2013 tavaszán vetítette a csatorna, részenként 10-13 milliós nézettséggel. A 22 milliós költségvetés alaposan korlátozta a szóba jöhető színészeket, emiatt közöttük ismert nevet nem találunk (például Jézus alakítója, a portugál Diogo Morgado többnyire  végtelen hosszúságú szappanoperákban játszott korábban), egyedül a narrátorként közreműködő Keith David („A szakasz”, „Felhőatlasz”) tekinthető kivételnek. Arról, hogy a névtelen színészgárda felnőtt-e a feladathoz, hazánkban hivatalosan egyelőre nem lehet meggyőződni, de elképzelhető, hogy a szériával talán már ez év karácsonyának tájékán találkozhatnak a nézők valamelyik kereskedelmi csatornán.

Úgy adódott, hogy a stáblistán ezúttal a zeneszerzőé (akinek két társa is van) a legismertebb név. A napjainkban leggyakrabban blockbustereknél feltűnő Hans Zimmert talán a téma fogta meg, hogy elvállalta ezt a kisebb volumenű felkérést, és hozta magával Lorne Balfe-ot is, aki eddig olyan moziknál segédkezett neki, mint az „Eredet”, „A sötét lovag: Felemelkedés” vagy éppen a „Sherlock Holmes”. Hozzájuk társult szólistaként a feltehetően a saját vokálrészeit jegyző Lisa Gerrard is, aki 1999-ben aratta első filmzenei sikerét „A bennfentes” score-jával, majd egy évvel később, Zimmerhez csatlakozva történt meg a diadalmas bevonulása a „Gladiátor” révén. Ezt követően még együtt dolgoztak „A Nap könnyei” muzsikáján is, majd az együttműködés mintegy tíz évre megszakadt. Ugyan az énekesnő-dalszerző a Zimmer-közeli komponisták környékén többször is felbukkant (Harry Gregson Williamsszel közösen írt egy dalt „A tűzben edzett férfi”-hez, illetve Ilan Eshkerivel együtt szerezte a „Torta” score-ját), ám egészen 2013-ig kellett várni a Zimmerrel közös folytatásra.

WomaninAdulteryJohn8.jpg
Ahhoz, hogy megkedveljük ezt az aláfestést, egy nem elhanyagolható pontjához megértően kell hozzáállnunk: ez pedig a régimódi hangzásvilág. Hogy a költségvetés nyomta-e rá a bélyegét a muzsika teljes egészére (valószínűleg igen), vagy pedig az alkotók vélték úgy, hogy a legjobb mellőzni a szimfonikus zenekart, nem tudni biztosan, de az tény, hogy – szigorúan a hangzást tekintve – a megközelítés, minden monumentalitása ellenére, egy olcsó produkciót idéz. Ugyan a rohamosan fejlődő technika már lehetővé teszi, hogy a vonósokat szoftverek vagy szintetizátor helyettesítse, ám attól még hallhatóan imitációk maradnak. Erre példa Thomas Bergersen, a Two Steps from Hell nevű, a trailerzenék világából érkező formáció egyik tagjának „Illusions” című, 2011-es szóló produkciója, amelyen hiába található olyan szenzációs felvétel, mint a nyitó „Aura”, ha egyszer az albumot a fülsértően műanyag, vonósokat mindössze távolról megközelítő hangzás miatt képtelen vagyok egyhuzamban végighallgatni. Ám itt jön képbe az, hogy ha nem feltétlenül csak a nagyszabásúságra tör egy zeneszerző, akkor lehet ezt jól is csinálni, a Zimmer-Balfe-Gerrard triónak pedig összejött.

A „Faith”-szel nyit a kiadvány, ami egy afféle stáblista alatti összegző kompozíció, és ezzel megkapjuk a lemez koronáját, mely valamiért előre került. E méltóságteljes, remekül felépített, Lisa Gerrard jellegzetes hangjával megtoldott 12 percben némileg szerényebb formában visszaköszön ugyan a „Gladiátor” szellemisége, de kopírozásról szó nincs. Persze ha nagyon akarjuk, a teljes score-ban néhol felfedezhetjük a Zimmer jegyezte „Arthur király” egyik zenei motívumának nyomait, de mindez nem ölt zavaró méretet. A fent emlegetett régimódiság az olyan szerzeményekben ölt leginkább testet, mint az „In the Beginning”, a „Roma’s Lament”, de a nem a legkorszerűbb szintihangzás mintegy leplezve van azzal, hogy élő vagy legalábbis annak ható hangszerek hangjai egészítik ki, mint például fuvola, furulya, különféle dobok és etnikus hangszerek, de a „Journey”-t meg egy vélhetően hangmintakollekcióból kiemelt férfi vokál színesíti. Lendületesebb részt keveset találunk (tulajdonképpen csak a „Pentecost”, valamint a „Creation Choral” második fele ilyen), de a komplett műnek jót is tesz az a viszonylagos visszafogottság, mint amit a lefojtott hangú zongorával előadott „Zedekiah’s Sons”-ban, az örmény dudukot és a manipulált cimbalom hangjára emlékeztető kíséretet bevető „Daniel Prays”-ben, illetve az említett „Journey”-ban is tapasztalhatunk.

Lisa Gerrard a szerzemények bő felét erősíti hangjával, hol erősebben, hol a háttérben meghúzódva. A teljesség igénye nélkül: az éteri „Hope”-ban, a misztikus „King David”-ben, a tipikusan sivatagot idéző „Pray for Us”-ban hallhatjuk felcsendülni összetéveszthetetlen orgánumát, és ott van a lemez végén lévő szép trióban („Free Us, Save Us – The Nativity – Rise Up in Faith”) is.

Ahogy azt „A passió”-nál már a konkurencia elsütötte, az alkotáshoz kapcsolódóan itt szintén megjelent egy soundtrack, melyen ha a sorozathoz nem is, legalább a hithez azért köthető felvételek hangzanak el – ez esetben ráadásul még egyértelműbbé válik a bevételmaximalizálás hátsó szándéka, mert a két album címlapja száz százalékban megegyezik, csak míg a score-on a töviskoszorú közepében a szerzők neve olvasható, a válogatásalbumon (melyen Kenny Rogers az egyetlen ismertebb név) a „Music Inspired by the Epic Miniseries”. A sorozat tíz része alatt elhangzó muzsikákból mindössze 55 percnyi került a CD-re, ami egyeseknek talán kevés lehet, ám a kiadvány sikere esetén talán követi egy „more music” korong is, hiszen választék még lehet a Zimmerék mellett hat, a borítón névvel is megemlített kiegészítő zeneszerző jegyezte zenei anyagban. S bár ez ugyan nélkülözi azt a mélységet és erőt, amelyeknek köszönhetően a „Gladiátor” aláfestése hosszú időre hivatkozási alap lett, de mindent egybevetve, a hasonló score-okban ínséges időkben azért egy kellemes hallgatnivalónak tekinthető.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmzenenet.blog.hu/api/trackback/id/tr985319649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

victor vacendak 2013.05.27. 18:46:17

zimmer (és az összes tanítványa) szinte minden szerzeménye döbbenetesen jó (számomra meglepő, hogy ha john williams fingik egyet, már kapja is jelölést, zimmert meg szinte mindig kihagyják), de ez most csak iparos munka.
lorne balfe-tól legutóbb lehidaltam, a the sweeney szinte tökéletes lett, bár természetesen érződik rajta, hogy kitől tanult...:-D
süti beállítások módosítása